sunnuntai 6. elokuuta 2017

Kiitos, Tinder

ASIAA SIITÄ, MITEN SINKKUNAINEN OPPI UUTTA



Alkaessani kirjoittaa tätä tekstiä puntaroin todella paljon, mitä haluan kertoa ja mitä en. Tunnen halua suojella parisuhdettani.

Kyllä, luit oikein. Kaltaiseni lopun elämän sinkkuutensa hyväksynyt nainen on löytänyt miehen, jonka kanssa parisuhdehommaa on turvallista harjoitella.

En halua fanfaareja. Minä vasta opettelen. Päivä ja kuukausi kerrallaan.

Mutta tämän miehen kanssa olen voinut puhua ihan kaikesta. Menettämisen pelostani, seksuaalisuudestani, menneisyydestäni ja raskausarvistani. Kuulemma olen ihan hyvä tällaisena kuin olen. Hän lähettää minulle romanttisia viestejä, panee kuin peto ja kommunikoi kuin paras psykologian tohtori. Ei ole asiaa, jota en voisi hänelle puhua.

Hän ei muuten ole yhtään "tyyppiäni". En valinnut häntä vanhojen tottumusteni tai egoni ohjeiden perusteella. Annoin itseni vain rauhassa kuulostella, miltä hänen seuransa tuntuu. Hyvältähän se tuntuu, joka päivä. Tunnen itseni syvästi hyväksytyksi.

Jos voisin antaa yhden neuvon parisuhdetta haluavalle, se olisi tämä: Unohda kaikki ajatukset siitä, millainen on sinulle se oikeanlainen kumppani. Kiinnitä vain huomiota siihen, miltä hänen lähellään tuntuu vaikkapa treffeillä. Älä ajattele järjellä – kuuntele tunnetta ja seuraa sitä. Uskalla kuunnella tunnetta. Mutta jos olet epätoivoinen tai yli-innokas kumppanin etsijä, odota. Et ole silloin vielä valmis.

Sanoin yhdelle ystävälleni eilen, että tämä mies on kuin designattu minua varten. Ei minun tyyppiäni, mutta niin oikea minulle juuri nyt, tänään ja tässä.

Huomisesta en tiedä. Paitsi sen verran tiedän, että elokuu mennään tämän tyypin kanssa lähekkäin, ja jos hyvältä tuntuu, syksy alkaa samoissa merkeissä. Helpolla en tule pääsemään, tällä epämukavuusalueellani. (Vaikka jotain mukavaakin tässä on.)

Eläköön sydämen kuunteleminen. Hurraa henkinen kasvu. Minä, viisikymmentävuotias nainen, opin uutta ja tunnen itseni hengeltäni kaksikymmentävuotiaaksi. Pää on silti kuin kokeneen aikuisen naisen ja sydän paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen. Jatkan opettelua ja itseni kehittämistä.

Iloista viikkoa kaikille – pitäkää sydämestänne hyvää huolta. Sille on käyttöä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti