lauantai 22. heinäkuuta 2017

Yksinkertaisesti: Kiitos

PUOLEN VUOSISADAN TILINPÄÄTÖS



Tämä on viimeinen blogipäivitykseni ennen kuin täytän 50. Kuulostaa kovin juhlalliselta, mutta minulla on melko juhlallinen olokin. Tänään halasin nurkan takana olevan luomupuodin Sannan kanssa pitkään ja molemmilla vedet silmissä. Kiitin häntä avusta. Sanna muistaa aina mainita minusta jotain, mitä hän näkee mutta minä en aina: "Jos ei tolla perseellä seksiä saa, niin ei sitten millään."

Minä vien perseeni nyt auringonvaloon ja meriveteen.

Olen saanut elää lähes puoli vuosisataa. Olen hengissä, iloisempi ja vapautuneempi kuin koskaan ennen. Kiitos tämän heinäkuun, olen myös valmis lopettamaan minkään kokemukseni häpeämisen läheisissä ihmissuhteissani.

Ystäväni Jutta sanoi tänään, että me keski-ikäiset sinkut olemme monesti jo niin pettyneitä ja haavoittuneita ihmissuhteissamme, että siirrymme pelko perseessä (siinä, jonka minä vien nyt meriveteen) aina seuraavaan suhdeyritykseen. Varsinkin, jos haluamme jotain syvempää suhteeltamme, joudumme kasvotusten persetaakkamme ja toisenkin ihmisen sellaisen kanssa.

Minä haluan juuri sitä syvempää suhdetta. Pinta ei enää tyydytä. En halua sairastaa yhdessä, vaan haluan toipua ja erityisesti iloita elämästä yhdessä. Olen saanut esimakua siitä, millaista on tuntea olonsa turvalliseksi miehen lähellä, ja minä haluan lisää sitä samaa. Pidän silmäni auki ja sydämeni myös.

Treenaan edelleen kärsivällisyyttä. Arpeni (perseessä tai muualla) eivät enää määrittele minua tai olemistani suhteessa toiseen ihmiseen. Enää en tule väistämään, kun joku sanoo, että olen kaunis ja ihana ja hyvä. Minä aion seuraavat vuosikymmenet katsoa toista silmiin ja sanoa yksinkertaisesti: Kiitos.

Vanhat tavat eivät kuole helpolla, ja tarvitsemme toisia ihmisiä tueksemme, kaikki maailman Sannat ja Jutat. Mutta kun minä jotain päätän, muutosta ei voi estää. Se tulee ennemmin tai myöhemmin.

Kun olin lapsi, avasin kerran ulko-oven päästääkseni koiran ulos pissalle. Minä katsoin vasemmalle, jossa kaartui öinen tie. Ajattelin, että nyt minä päästän irti järjen viimeisistäkin rippeistä, annan itseni seota ja lähden vain sukkasilteni juoksemaan kylmää tietä pitkin. Houkutus oli suuri. Minä olin niin väsynyt. Sitten minä päätin vielä yrittää jaksaa. Koira tuli sisälle, minä suljin oven.

Ihmisen elämän kaari voi olla pienestä kiinni. Kuka sekoaa, kuka lähtee, kuka jää. Kenet me hylkäämme ja kenet me päästämme sisään.

Minä lähden nyt kohti nudistirantaa, ilman vertauskuvia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti