sunnuntai 25. kesäkuuta 2017

Älä mene väärään suuntaan äläkä hermoile

ASIAA SEKUNTIVIISARIN VÄRÄHTELYSTÄ

Kuva: Instagram, leo.leksa 2017

Olen ollut onnellinen viime aikoina. Onnellisuus ei tarkoita tässä kohdassa, että olisin ekstaasin partaalla koko ajan, mutta olen tuntenut hetkissä tarkoituksenmukaisuutta ja elämisen kaunista syvyyttä. Se on ollut täysin tietoinen valintani.

Äsken kävin koirani Lillin kanssa taas metsässä. Matkalla törmäsimme pyörätuolilla kulkevaan tuttuumme, joka oli menossa metsätietä pitkin lenkittämään labradorinnoutajaansa. Hän varoitteli lähestyvästä sadepilvestä. Metsän reunalla päästin Lillin vapaaksi. Lilli on oppinut kulkemaan metsässä omia reittejään jahdatessaan oravia. Näen usein, kun Lilli kääntyy vielä pitkän polun päässä katsomaan, että seuraan samaan suuntaan. Sitten hän katoaa hetkeksi näkyvistä. Me olemme hyvä tiimi.

Sade yllätti. Tulimme työtilaani keittämään kahvit. Vaihdoin päälleni kuivaa ja vedin villasukat jalkaani. Löysin jemmasta varahiustenkuivaajan, jolla kuivatin Lillin ja sitten juoksutrikooni. Lilli söi kuivattuja muikkuja ja minä raakasuklaata. Nyt meidän on täällä hyvä. Illemmalla rantaudumme kotiin.

Olen opetellut olemaan stressaamatta lähes stressipilkkuja halkomalla. Olen pysähtynyt viime aikoina hetkiin, joissa sekunnit lyövät. Mielessäni on kuin kello, jonka sekuntiviisarin värähtelemistä kuuntelen. Jos en pysty keskittymään sekuntiviisarin värähtämiseen, olen todennäköisesti liian levoton. Hion taitojani.

Olen oppinut viime vuosina paljon. Olen oppinut olemaan kärsivällinen, minä – ennen niin kärsimättömyyden perikuva. Olen opetellut hoitamaan ihmissuhteitani periaatteella "Onko tämä meille hyväksi"? Jos ihmissuhde on minulle tärkeä, haluan panostaa siihen ja antaa rakkautta ilman muita motiiveja.

Kun ajattelen itseäni jo lapsena tai nuorena aikuisena Kaliforniassa, ymmärrän nyt paremmin sisäistä ja siksi todellisinta luonnettani. Olen melkoinen elämäntapaintiaani, jonka täytyy kulkea uskollisena omaa polkuaan, tapahtui ulkomaailmassa talouden, politiikan tai muun saralla mitä tahansa. En jaksa juosta rahan perässä, koska se tekee minut sairaaksi. Teen työni hyvin ja antaumuksella, laitan käteni ristiin ja luotan, että elämä osoittaa tietään minulle ja näyttää, miten laskut maksetaan. Tähän asti kaikki laskuni olen aina pystynyt maksamaan. Ehkä pystyn maksamaan ne myös kantamatta asiasta huolta?

Jooga on vetänyt minua taas vahvasti puoleensa tankotanssin ohessa. Iltaisin levitän lattialle joogamattoni ja aloitan. Eräänä iltana lämmitin kylmäpuristettua seesamiöljyä ja hieroin sillä päänahkani, kasvoni, kaulani, niskani, hartiani, rintani, vatsani, pakarani ja kaiken. Eroottisinta mitä olen pitkään aikaan kokenut. Lupaan hieroa lämpimänkuumalla öljyllä myös sen ihanan miehen, jonka kenties vielä kohtaan.

Lainasin luvalla Instagramista @leo.leksa'n ihanan kuvan kesämielisistä lehmistä. Lapsena rakastin lehmien harjaamista. Kerran lehmät kyllä karkasivat minulta, kun minun piti tuoda ne pellolta takaisin navettaan. Ei mennyt ihan putkeen, ja niin minä juoksin parkuen ja liian isoissa kengissäni lehmien perässä pitkin kylätietä. Naapurinpoika istui aidan päällä matkan päässä, näki ahdinkoni ja hypähti keskelle tietä käännyttämään karkuun pinkovat lehmät. Jos en olisi hermoillut ja parkunut, todennäköisesti lehmätkään eivät olisi pinkoneet karkuun.

Ihan kaikesta voi ihminen oppia.

Antaudu tiellesi. Älä mene väärään suuntaan.  Älä hermoile yllättäviä käänteitä. Rauhassa. (Neuvoja itselleni.)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti