sunnuntai 21. toukokuuta 2017

"Paha mun psyykeelle"

ASIAA ANTEEKSIANNOSTA




Tunnen polttavaa tarvetta kirjoittaa eilisestä episodista.

Palasin koirani kanssa junalla Helsingistä. Junalla matkustaminen yhdessä on meille vielä tosi uutta, ja onneksi antaisin kokemuksen perusteella koiralleni kymmenen pistettä. Alkumatkasta kiinnitin huomiota kahteen mieheen, jotka istuivat edessäni. Toinen kurkki penkkien välistä ja halusi kysyä koirastani, oikein ystävällisesti. Hän näytti myös jonkin koiran kuvaa kännykästä. Ensin ajattelin, että he ovat kehitysvammaisia, koska en saanut aina heidän puheestaan selvää. Sitten tajusin, että he puhuvat huonoa suomea, ovat virolaisia ja sitä paitsi heidän matkaansa ryyditti iso pullo Johnnie Walker Red Label -viskiä.

Pian tilanne eskaloitui. Minulle puhunut mies alkoi mylviä, huutaa, läpsiä välillä konduktööriä, ravata  edestakaisin pitkin käytävää ja lyödä nyrkillä kaveriaan. Konduktööri oli aivan munaton mies. Lemmikkieläinvaunussa meitä oli muutamalla penkkirivillä täydessä junassa useampi nainen, joilla kaikilla koira, kissa tai molemmat. Sitä mukaa, kun pullo tyhjeni, tilanne vaikeutui. Konduktööri vetäytyi jonnekin sinne, minne eläinten kanssa ei voi edes mennä perään. Tapahtui klassinen tiellä kaahaus silloin, kun kaahaaja ajaa nopeusrajoitusten mukaan peltipoliisin kohdalla, mutta kaahaa muuten.

Koirani läähätti. Viereinen nainen istui myös koira sylissään ja hoki välillä: Om, om, om...

Kun myöhässä oleva juna lopulta lipui Tampereen asemalle, minulle aiemmin jutellut virolainen mies alkoi anoa anteeksiantoani. Hän kurkki penkkien välistä ja tapitti minua intensiivisesti silmiin:

"Anna anteeksi. Anna anteeksi, jos minä sinulle paha. On paha minun psyykelle, jos sinä et sano mitään."

Hän painoi päänsä polviinsa, itki ja vaikeroi ja sanoi kaverilleen, että hän ei kestä, jos minulle jäikin paha mieli.

Hän jatkoi ahdistuneena anteeksipyytämistä, johon minä lopulta täysin kypsänä, että juu juu. Näinhän minä tietenkin hänen lävitseen ja ohi kaiken surullisen juoppouden, mutta en vain jaksanut minkäänlaista asioimista hänen kanssaan ja yritin olla polttamatta päreitäni. Lähellä istuvat tuijottivat minua arvatenkin ihmetellen, mistä koko anelu suuntaani johtui, kun kaikkihan me olimme saaneet tilanteesta kärsiä.

Pääsin junasta ulos. Annoin toiselle konduktöörille laiturilla palautetta, ja hän otti sen rakentavasti vastaan.

Illan kuluessa tajusin, miten vahvasti episodi oli vaikuttanut minuun. En minä jaksa alkoholisteja, en pätkän vertaa, mutta minä ajattelin juoppuhullua isoisääni, joka aikoinaan hakkasi vaimoaan ja jota silti joku joskus rakasti. Minä ajattelin hänen raskasta lapsuuttaan ja sitä, miten kaikissa meissä elää hyvä ihminen jossain miljoonankin karstakerroksen takana, vaikka karstat jäisivät kuorimatta.

Minä ajattelin niitä kertoja, kun minua on vaivannut mielestäni puhumatta jäänyt asia, kun olen kantanut valtavaa syyllisyyttä, ahdistusta ja ikävää niin, että toinen ei koskaan suostunut asioita puhumaan.

Juu juu. Kaikki taitaa olla anteeksi annettu, ja jos ei ole, työstän asiaa varmasti joka päivä. Selvittämättöminä painavat asiat ovat paha ihan jokaisen psyykeelle, mutta armo ei ole paha.


1 kommentti:

  1. Armo, avainsana. Vaikeinta kai on olla armollinen itselleen, päästää irti siitä syyllisyydestä ja ahdistuksesta, hyväksyä se, että on asioita joille ei mitään mahda.

    VastaaPoista