torstai 25. toukokuuta 2017

Kolme ja puoli vuotta

ASIAA LUOPUMISEN VAIKEUDESTA

Ystäväni pyysi minua kirjoittamaan enemmän siitä, miten olen oppinut luopumaan ja päästämään irti. Hän kuulemma haluaa oppia lisää.

Osa minusta haluaisi olla jo siinä pisteessä, ettei enää erehtyisi syvästi rakastumaan, koska egolle luopumisen tuska voi olla hyvin rankkaa silloin, kun vaihtoehtoja ei ole. Voittavin osa minua taas pyrkii olemaan elämälle – ja myös rakastumiselle – auki loppuun asti, etten vain kuolisi ainakaan elävältä pystyyn sydän kovettuneena paakkuna.

Olen kokenut, että en ole voinut valita keneen rakastun. Valitettavasti. Ei varmoja vetoja, ei lupausta helposta. Pikemminkin on joskus käynyt niin, että olen laittanut kaiken yhden kortin varaan ennen kuin olen edes huomannut, että olen menettänyt sydämeni. Sitten onkin ollut jo liian myöhäistä.

Kun sydämeni aukeaa rakkaudelle, rintakehäni tuntuu liekehtivältä pellolta. Voin maata selälläni ja vain seurata rintakehäni aaltoilua ja liikettä sydänchakrassani.

Van Gogh



Olen kerran rakastunut erittäin syvästi, ja näyttää siltä, että parantumattomasti. Sen ihmissuhteen päättymistä surin kolme ja puoli vuotta niin kuin ihminen vain voi surra. Menetin myös erittäin rakkaan ystävän. Itku tuli lukemattomia kertoja, ja kaipaus ei helpolla päästänyt otteestaan. Tein kyllä kaikkeni. Treenasin, tanssin, suhteilin muiden miesten kanssa, tein paljon töitä, rukoilin, lähetin toiselle hyviä ajatuksia ja yritin luopua ja aina vain luopua.

Joskus ajattelin, että eikö tämä helvetin ikävä pääty koskaan. All Of Me -biisi tuli todella tutuksi. Kyseenalaistin järkeäni ja yritin vihata. Pahinta oli, että aina kun luulin jo olevani voiton puolella, näin hänestä unta. Mutta minä jatkoin sinnikkäästi asian työstämistä ja elämäni elämistä.

Muutama viikko sitten minä sanoin kahdelle ystävälleni, että nyt NYT

NYT MINÄ EN ENÄÄ SURE.

Huomasin myös, että olin vihdoinkin päästänyt hänestä irti, kuin linnun Van Goghin pellon ylle. Prosessin aikana olen oppinut paljon. Tässä muutama esimerkki:

1. Kun ihmistä todella rakastaa, ei rakkauden tarvitse päättyä eroon. On itselle kuin rahaa pankkiin, kun tekee sydämessään tilaa yhä myös hänelle, jonka jollain tasolla menetti. Ainakaan en muutu katkeraksi, kun jatkan rakastamista.
2. Rakkaus on kärsivällinen. Jokaisella ihmisellä on oma aikataulunsa kasvunsa suhteen, ja kuka minä olen sanomaan, mitä toisen "pitäisi" oivaltaa tai valita. Ei, minun on parasta keskittyä omaan elämääni.
3. Voin rakastaa, vaikka toinen ei mahdollisesti enää rakastaisi. Rakkaus ei ole kaupankäyntiä eikä se todellakaan ole vankila.
4. Mitä paremmin ja nopeammin (vaikka siihen menisi vuosia) luovun egokeskeisestä toiveesta, odotuksesta tai tarpeesta toisen suhteen, sitä nopeammin elämä pääsee näyttämään minulle mikä tai kuka on minua varten.
5. Irtipäästäminen on joskus prosessia useassa aallossa ja tasossa.
6. Rakkaus ei ole unohtamista. Minä ainakin rakastan yhtä paljon kuin kolme ja puoli vuotta sitten, nyt vain kiintyneemmin, koska joskus kiintymys kasvaa ajassa. Silti olen vapaa elämään elämääni.
7. Jos sydämessään toista hyvällä ajattelee, se on molemmille hyväksi.
8. Totuutta ei pääse karkuun, vaikka miten yrittäisi.
9. Totuus vapauttaa aina, oli se mitä tahansa.
10. Taakkoja ei tarvitse kantaa loputtomiin. Jos jokin asia on taakka, siinä on työstettävää.


That's it.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti