torstai 28. tammikuuta 2016

Kiss My Turku or Something

ASIAA MIELEKKÄISTÄ SUHTEISTA

Istun aina tyylikkään Anitan vieressä kahvilassa sen ikkunaseinän edessä, josta on suora näkymä vilkkaalle kadulle. Kadun toisella puolella korkeintaan parikymppinen nuoripari suutelee hellästi. Pieniä viipyviä suukkoja. Totean Anitalle, että nuo ovat rakastuneet. Poika näyttää hyvin kasvatetulta ja hyvätuloisen perheen vesalta moitteettomasti istuvissa vaatteissaan, kenties hakee jopa oikeustieteelliseen tuuhean tukkansa kanssa. Hänen suloisuuttaan korostaa musta kangaskassi, jossa lukee punaisen sydämen kera KISS MY TURKU. Viimeinen suukko ja pojan ponihäntäinen nuorikko rientää kadun toiselle puolelle ja katoaa kulman taakse. Poika steppaa muutamia askeleita paikallaan, katsoo alas ja alkaa pyyhkiä kyyneleitään. Ryhdistäytyy, pyyhkii taas silmiään ja katsoo suuntaan, jonne tyttö katosi. Sitten hän loikkii yli räntäisen kadun tytön perään. Anita alkaa itkeä.

Sanovat sitä rakkaudeksi.

Olin jo varma, että olin jättänyt satunnaisen rakastajani taakseni. Maanantaina minä napsautin sormiani. Hän kysyi, että mitä minä napsauttelen, ja sitten hän saapui luokseni. Tämä on jo kolmas vuosiluku, kun hän on elämässäni. Ehkä hänestä on tullut vakituinen satunnainen rakastaja. En kysy hänen elämästään, eikä hän puutu koskaan minun elämääni. Elämäntilanteemme vaihtelevat, eikä kukaan tiedä, näemmekö me enää koskaan. Hänkin kun alkaa olla jo ikämiehiä, pian jo 27. Hän valitteli treenien jälkeen kankeuttaan, minä kehuin tankotanssin vain notkistaneen jäseniäni.



Minulla ei ole ymmärrystä siitä, miksi hän on yhä elämässäni. Ulla sanoo, että pitääkö sitä kaikkea määritellä. Hän on aivan oikeassa.

Alkuvuosi on jo näyttänyt minulle, että pystyisin olemaan toisen ihmisen, sopivanlaisen, kanssa me. Jos ei sopivanlaista tule, minulla ei ole mitään vakituisen satunnaista kankeaa rakastajaa vastaan.

****

Olen aloittanut Kotilääkäri-lehden kolumnistina. Ensimmäisen kolumnini yhteydessä julkaistiin tämä haastatteluni.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti