sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Rad(ical)* happiness

ASIAA RADIKAALISTA ONNELLISUUDESTA


Minna Marsh
Tanssilattialla vietetyn yön jälkeen.
Promilleja nolla, mutta liekki roihuaa tuulesta huolimatta.

Marraskuu on ollut myrskyisä. Tukkakin meni sekaisin. Olen hionut rajojani erilaisissa ihmissuhteissa ja pyrkinyt kaikkien kanssa vilpittömään rehellisyyteen. Voin onnitella itseäni tuloksista niissä yhtälöissä, joissa vastapuoli on ollut fiksu ja rohkea; uskaltanut. Sellaisten kanssa välini ovat vain kehittyneet ja syventyneet. Yksi tällaisista ihmissuhteista on suhteeni 18-vuotiaaseen poikaani, jonka kanssa välimme ovat paremmat kuin useisiin vuosiin. Hän on kasvanut ja minä myös.

Iällä ei ole tällaisen fiksuuden kanssa välttämättä mitään tekemistä. Olen verestänyt myös jo aiemmin oppimaani: jos joku aikuinen sanoo olevansa kusipää ja todistaa sen myös, kannattaa muuten uskoa.

Myös hyvät tyypit näyttävät olevansa juuri sitä omilla teoillaan. Elämääni on jo vuoden ajan vaikuttanut minua 22 vuotta nuorempi mies. Olen yrittänyt olla kiintymättä. Varjelen hänen kohdallaan itseäni rakastumiselta. Järkytyin, kun hän kertoi, millainen yhtälömme on hänen puoleltaan, koska olin kuvitellut kevyempää. Kamppailen suuresti tällä hetkellä. Aika näyttää, ja sydän ohjaa.

En usko jatkuvaan onnellisuuteen, jossa mikään ei koskaan tunnu pahalta. En usko onnellisuuteen, jossa pyritään helvetinmoiseen mukavuuteen ja näennäiseen turvallisuuteen. Uskon radikaaliin onnellisuuteen. Radikaali onnellisuus on sitä, että kuuntelen sydäntä, otan riskejä ja uin vaikka valtameren poikki, jos sydän niin sanoo ja uintitaitoa löytyy. Radikaali onnellisuus on rohkeaa elämistä, jossa toimitaan pelosta huolimatta, puhutaan kaikkien läheisten kanssa asiat halki ja annetaan rakkauden ja riskaabelin elämisen viedä meidät sinne, mikä on designattu Elämän suuren suunnitelman pohjalta ihan meitä varten.

Tunnen aivan liian monta ihmistä, jotka valehtelevat itselleen, elävät kuolleissa liitoissaan, vihaavat työpaikkaansa, haukkuvat itseään, sivuuttavat mahdollisuutensa ja syyttävät toisia pahasta olostaan.

Kohtaamani yritysjohtaja sanoi minulle elämästäni ja työkentästäni näin osuvasti:
Sinulla on vapaus.

Niin on. Olen itseni vapauttanut, monen kokemuksen avulla. Kestän sydänsurut ja menetykset, kestän taloudelliset haasteet, kestän tunnettuuden kasvun tuoman bullshitin. Haasteet eivät estä onnellista elämistä. Kipu olkoon aina minun kasvukseni.

Välillä tulee takkiin niin, että tuivertaa, mutta en lopeta Elämistä, kun olen sen hekumalliseen makuun kerran päässyt. Jos ei elämäsi tyydytä sinua, tyydytä itse itsesi joka päivä. Siitä se lähtee. Jokainen uusi päivä on minulle portti uuteen seikkailuun. Nyt minulla on kiire ilmoittautua tankotanssitunnille.


* RADICAL
characterized by departure from tradition; innovative or progressive





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti