tiistai 13. lokakuuta 2015

Suhteessa sinuun ja minuun

ASIAA ERILAISISTA IHMISSUHTEISTA



Olen tehnyt tuhansia virheitä. Ne tapahtuivat, ja olen oppinut. Persoonallisuuteni on rakentunut niistä. Jos olen epäonnistunut ihmissuhteessa tai tuntenut, että olen tuhlannut aikaani, yritän katsoa taaksepäin ja nähdä myös hyvät ajat. Koska opin, minulla on paremmat mahdollisuudet onnistua seuraavassa suhteessani.
– Gergely Badics, UNKARI
kirjassa Mentaaliherätys!

Aamuviideltä naapuri kolauttaa sänkyni takana olevaa seinää pari kertaa sen verran railakkaasti, että herään enkä heti nukahda. Pian alkaa kadulta epätavallisen kova meteli, joka tulee ajoneuvosta. Tunti on jo kulunut ja nousen kirjoittamaan blogia asioista, jotka mieltäni askarruttavat.

Minä ja muut. Mietin sitä, miten ja millaisin pelisäännöin olen suhteessa itseeni ja toisiin.

Meillä on Tampereella naisten hieno voimaryhmä, Naisten Akkulataamo, joka on kokoontunut nyt kuukauden ajan. Siellä on tarjolla kahvia ja teetä, keksiäkin. Pöydällä on lappu, jossa lukee VAPAAEHTOINEN KAHVI-/TEEMAKSU. Joskus kolikkolautaselle ilmaantuu kolikoita, joskus ei juurikaan. Silti kaikki juovat jotain. Itsekseen kahvi ja tee eivät ilmaannu keitettyinä valmiiksi. Joku myös tarvikkeet kantaa kaupasta paikalle ja joku ne maksaa. Jos ei juoman juoja itse, kuka sitten? Joku myös jäljet siivoaa. Eikä tämä ole narinaa, tämä on pohdintaa, jossa katson myös itseäni peiliin tiukasti ja erilaisissa tilanteissa. Millaisissa tilanteissa minä otan, mutta en anna?

Olen elänyt selibaatissa taas yllättävän pitkän ajan, lähes seitsemän kuukautta. Siinä mielessä ei tullut railakasta sinkkunaisen kesää, koska eteeni ei tullut tilanteita, joissa sydämeni olisi valinnut jonkun sänkyyni asti. Seksitöntä ei elämäni tarvitse silti olla, koska rakastella voi myös hurmiossa itsensä kanssa ja erotiikkaa voi olla vaikkapa tavassa olla ja katsoa vastaantulijaa kadulla. Seksi on paljon muuta kuin yhdyntä.

Entinen rakastajani, nyt jo 26-vuotias, koputtelee joskus linjaani. Mietin, mitä asiaa hänellä on nyt, kun hän on tuoreessa parisuhteessa. Olen selvin sanoin sanonut hänelle, että en säädä kenenkään suhteessa olevan kanssa. En, vaikka kiusauksen tuntisin.

On niitä ollut muitakin koputtelijoita, mutta en minä, jos vain jokin yhtälössä tökkii.

Jos kohdalle osuu, kaikki voi tapahtua myös nopeasti. Niin hyvin sydämeni jo osaa.

Olen viime vuosina seurannut sivusta monia epärehellisiä parisuhteita. Sellaisia, joissa piilotellaan asioita tai niissä valehdellaan. Sen tiedän, että sellaista suhdetta en halua. Mitä se seksi on, jos ei ihminen voi avata sydämensä täysin, antaa hengen soida ja lennähtää toisen kanssa ihan muualle? Enhän minä pidä laimeasta ja kylmästä kahvistakaan.

Vein lauantaina itseni kaupungin parhaaseen intialaiseen ravintolaan. Paikka oli tupaten täynnä. Minä sain neljän hengen pöydän itselleni. Ei hävettänyt, ei nolottanut. Olin täysi kokemuksessani, itseni kumpppanina ja rakastajana, täysin vatsoin.

Jos minä en riitä itselleni ja ota vastuun onnellisuudestani, hakisin aina onneni ja täyttymykseni sinusta. Ihan itse olen vastuussa siitä, mitä minä yhtälöön tuon suhteessa minuun ja suhteessa sinuun. Siinä asiassa haluan kehittyä koko ajan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti