lauantai 22. elokuuta 2015

Mä annan sut pois

ASIAA LUOVUTTAMISESTA



Tätä kirjoittaessani kaksi joutsenta lensi hetken junan rinnalla auringon laskiessa. Enkä edes juksaa.

Nousin junaan Helsingissä. Konduktööri muistutti, että vain osa junasta jatkaa kotiini Tampereelle, joten minun on siirryttävä Riihimäellä junan keularunkoon. Riihimäellä nousin junasta ja siirryin laiturin kautta toiseen vaunuun. Matka jatkui, siirtoliikkeen jälkeen. Junassa kyynel valahti silmäkulmasta suupieleen, josta nuolaisin sen pois.

Kävin Helsingissä Yle Radio1:n Horisontti-ohjelmassa vieraana pastori Kari Kanalan ja jalkapallovaikuttaja Erkka V Lehtolan kanssa. Jalkapallo, Jumala ja suomalaisuus on keskustelu, joka löytyy jo Yle Areenalta. Harvemmin saa olla yhtä sympaattisessa ja reilussa seurassa. Iso kiitos kokemuksesta!

Kari Kanala, Erkka V Lehtola ja minä. Yle Radio1.

Minua liikutti Erkan liikuttuminen ohjelmassa. Jälkikäteen mietin myös, että olisin Karilta halunnut kysyä surusta. Onko Jumalan miehellä ajatuksia siitä, mitä surulle tehdään? Vaikka silloin, jos jalkapallossa tulee se tappio. Auttaako se keskustelu Jumalan kanssa?

Jokainen suree omalla tavallaan, kahta ihmistä kun ei ole samasta muotista.

Pitkään kestänyt yksityinen elämänvaiheeni on tullut päätökseen. Laitoin jotain kauan mukanani kantanutta lipaston laatikkoon. Sen jälkeen menin lenkille. Välillä tunnen itseni kevyeksi ja niin vapaaksi, välillä suren niin että kurkkua kuristaa.

Tänään on mielessä soinut biisi, jossa nainen laulaa:

Mä annan sut pois, mä päästän sut pois (...) kaikkeen tottuu.

Harvoin luovutan itselleni tosi tärkeissä asioissa, ja niitä minulla on oikeastaan yllättävän vähän. Mutta niissä olen lojaali ja varma asiastani, vaikka erehtyväinen ja inhimillinen, kuten kuka tahansa.

Mutta nyt minä olen luovuttanut. Luopunut uskosta ja toivosta, että mikään yksityisen asiani suhteen muuttuisi ja palautuisi kauniiksi niin kuin joskus.

Elämä tulee olemaan erilaista, parempaa tai enemmän. Annan itseni sen käsiin ja menen ihan sinne, minne se oviaan avaa.

Eikä mitään havuja, perkele.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti