torstai 9. huhtikuuta 2015

Suoraa puhetta rahasta

ASIAA HÄPEÄSTÄ JA SYYLLISYYDESTÄ





Viikkoja sitten ajattelin kirjoittaa siitä, miten kontrollifriikki olen koko aikuisikäni ollut rahan suhteen. Sitten jänistin. Tuuppasin ideani odottamaan parempaa päivää. Etten kertoisi kaikille, miten ahdistunut olen ollut taloudellisten haasteiden keskellä monesti elämässäni, pitkiäkin jaksoja.

Minulla on toiminimi. Pienyrittäjänä olin pari vuotta sitten todella tyytyväinen, kun puheet lamasta eivät näkyneet työkentälläni tai myynnissäni. Tänä vuonna tilanne on jo toinen ääripää: asiakkaat kaipaavat ymmärrettävästi laskuilleen maksuaikaa tai heillä ei yksinkertaisesti ole varaa mentaalivalmennukseen aikana, jolloin Suomen talous on ajautunut alas.

Tunnen useita pienyrittäjiä. He lähes poikkeuksetta sanovat, alasta riippumatta, että talvi oli taloudellisesti vaikea. Joku sanoo, ettei kustantaisi tienesteillään vuokra-asumista ilman kumppaninsa tuloja. Joku kertoi pelänneensä, ettei selviä.

Hyviä, lahjakkaita ihmisiä.

Olen elänyt pari elämäni onnellisinta vuotta. Siitä huolimatta, että viime ajat olen taloudellisesti saanut lapseni kanssa elää kädestä suuhun. Kaikki tienesti menee peruslaskuihin ja aina ei tienesti riitä. Viime yön nukuin huonosti. Joko minulla on vielä kesällä yritys tai sitä ei ole. Joko minulla on vuokrakotini vielä kesällä tai sitten sitä ei ole. Kontrollifriikki minussa ei jaksa enää kulissin kulissia.

Ei tätä ole helppo kirjoittaa kyyneleittä. Minä, oman työni rakastaja. Minä, joka uskon asiaani kuin vuoreen.

Luotan elämässä moneen asiaan. Myös siihen, että kaikesta huolimatta osaan työni hvtin hyvin ja olen ihan oikealla tiellä, tapahtui raha- ja yritysrintamalla mitä tahansa.

Parhaani teen. Seuraavaksi soitan verottajalle.


2 kommenttia:

  1. Hei Minna!
    Ajat ovat kovat, tunnen sen itsekin. Uskon, että mentaalipuolen valmennus tulee vain kasvattamaan suosiotaan tulevaisuudessa. Lyhyt perustelu: työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara, kilpailu kiristyy myös hyvistä työntekijöistä. Paineet työelämässä kasvavat, mentaalinen puoli pitää olla kunnossa paitsi tulosten ja jaksamisen vuoksi, myös työntekijän tyytyväisyyden työn ja elämänsä suhteen. Palvelee siis työnantajaa ja tekijää, se on investointi ei kustannus. Menestystä! T. Juha Korhonen

    VastaaPoista
  2. Jättikiitos tuestasi, Juha! Olen tuntenut, että en todellakaan kulje nyt yksin. ❤️

    VastaaPoista