tiistai 23. joulukuuta 2014

Mitä punkkari Jeesus sanoisi?

ASIAA SIITÄ, MIKÄ ON OIKEIN



Pari viikkoa sitten kuuntelin amerikkalaista radio-ohjelmaa. Mieshenkilö keskusteli psykologi Robert Holdenin kanssa menetyksistään ja itki sitä, että tämä joulu ei tuntuisi samalta kuin ennen. He puhuivat myös Jeesuksesta. Holden kysyi, mitä Jeesus mahtaisi antaa neuvoksi tälle joululle. Jos ei joulu täyttäisi joitain tuttuja kriteerejä, olisiko se mahdollista viettää toisista lähtökohdista käsin?

On ollut jouluja, jolloin olin yksin, koska ei ollut ketään, jonka kanssa olisin ne voinut viettää. Ne olivat pitkiä jouluja.

Joskus olen kadehtinut ihmisiä, joilla on paljon ihmisiä ympärillään jouluna. Isot pidot ja paljon lämpöä. Sitten kuulen, miten paljon noissa pidoissa joskus riidellään ja venytetään pinnaa.

Tänä jouluna minä olen vain ja iloitsen siitä, että tämä vuosi on ollut minulle suurenmoinen sekä omassa kasvussani että työrintamalla. Minä en ajattele töitä niin paljon muutamaan päivään, mutta sitten alkaa urakointi.

Vuoden aikana minua on  kovasti vaivannut ihmissuhde, jota ei ole koskaan selvitetty. Uskon, että se vaivaa sitä toistakin. Mutta asioiden kohtaamiseen tarvitaan kaksi, ja minä olen oppinut kärsivälliseksi. Olen oppinut myös myötätuntoa kaikkia kohtaan, jotka eivät vielä pysty, osaa ja kykene. Enhän minäkään aina. Olen oppinut näkemään asiat, jotka eivät ole minun hallinnassani, ja antamaan niiden olla. Olen oppinut sisukkaasti ja periksiantamattomasti menemään niiden asioiden perään, jotka ovat minulle tärkeitä ja joihin voin vaikuttaa.

Muu saa olla.

Olen erikoisessa tilanteessa siinä mielessä, että 25-vuotias nuori mies on yllättäen päässyt ihoni alle. Tilanne on meille molemmille hieman kimurantti, erilaisista elämäntilanteista ja ikäerosta johtuen. Olen suudellut monta miestä vuoden aikana ja yksikään ei saanut minua putoamaan niin kuin tämä mies. Sellaista voi sattua.

Mutta mitä sanoisi Jeesus, aikansa anarkisti ja punkkari? Jeesus sanoisi, että rakastakaa itseänne ennen kaikkea ja tehkää se, mikä on teille oikein. On se ihan mitä tahansa.


Oikein hyvää joulua!


2 kommenttia:

  1. Hyvin osui, taas, muttei upota ;) Miksi pitäisi siivota nyt täksi jouluksi semmoista, mitä en ole siivonnut ok 4 vuoteen ? :) ... hämäläinen perunaloota on sentään muhimassa, imeltymässä, eli jotain perinteistä on olemassa. Suht yksin, vaikka joku tiesi radiossa kerto a, että ihmiset ovat laumaeläimiä ja yksinolo pidempään on tuhoisaa... Kuulosti pahalta, liian kärjistetyltä.. Rauhallista joulua meille ! .., hiihtääkin jo voi, kun tietää missä on avoimia latupohjia, esim sähkölinjojen alla ;) Nautittavaa.

    VastaaPoista
  2. Ihanaa joulua, Anja-Leena! Kiitos hauskastakin kommentista. Virtuaalisydämiä...

    VastaaPoista