torstai 6. marraskuuta 2014

Ote kirjastani Miksi maali ei synny?

ASIAA KESKITTYMISESTÄ (luvusta 6)



Fokus eli huomion suunta


Kapteenina minulla on iso laiva ohjattavana. 
Kannan huolta koko joukkueesta. 
Tämä on enemmän kutsumus kuin työ. 
Joskus unohdan itseni ja oman pelaamiseni, 
enkä pysty lataamaan peliin kaikkeani.
– Ville Nieminen

Sinun juttusi kuuluu sinulle. Minun juttuni kuuluu minulle. Puhun usein urheilijoille siitä, että vaikka he toimisivat osana joukkuetta, jokaisen kannattaa opetella keskittymään omaan tonttiinsa. Jokaisella on tällainen oma tontti. Se on se elämä ja vastuualue, mikä on sinun, ja se sisältää kaiken sen, mistä sinun tulee huolehtia. Kapteenina kannat erityisen paljon vastuuta joukkueesta, mutta yleensä toisen tontti kuuluu viime kädessä hänelle. Teette yhdessä asioita joukkueen eteen, mutta älä ota liikaa vastuuta toisesta tai anna hänen tekemistensä tai tekemättä jättämisen pilata omaa tekemistäsi. Tämä ei ole aina helppoa, mutta muista mihin voit vaikuttaa – omaan tonttiisi ja sitä kautta koko joukkueen tonttiin. Jokaisen pelaajan tontti kuuluu joukkueessa kaikille pelaajille, mutta erityisesti hänelle itselleen ja valmennukselle.

Tonttisi kertoo sinulle myös sen, missä rajasi menevät. Sinä päätät, päästätkö toimittajat tai fanit mellastamaan tontillesi vai vedätkö rajoja myös yksityiselämääsi.

Sen sijaan, että yrittäisit hoitaa monta asiaa samanaikaisesti, keskity yhteen asiaan kerrallaan. Kun keskityt puolustamiseen, hoida oma tonttisi hyvin. Kun olet aloituksessa, älä mieti viiden minuutin päähän ja erän loppuun asti, vaan hoida aloitus. Se on sinun tonttisi sillä erää. Yksi asia ja tilanne kerrallaan loppuun asti.

Mitä paremmin keskityt, sitä paremmin kontrolloit peliä aina henkisesti.

Erään pakin kaapinovessa oli teippiä, johon hän oli kirjoittanut "I’M TOUGH". Hän oli harjoitellut kasvua passiivisesta, periksi antavasta pakista dominoivammaksi pakiksi pitkään ja erilaisin metodein, ja hän ruokki keskittymisensä suuntaa myös ajamalla mieleensä uudenlaista ajattelutapaa: I’M TOUGH. Jonkin ajan päästä hän oli jo joukkueensa paras pakki ja pelasi huomattavasti äijämäisemmin, antaen vastustajalle vahvan signaalin joukkueensa rajoista.

Toinen pelaaja piti aina kiinni kolmen pisteen fokuksestaan ennen peliä ja sen aikana:

1. Aina kun saat kiekon, lähde liikkeelle. 
2. Muista rintamasuunta – näe kiekko. 
3. Voita kaksinkamppailut.

Fokuksen löytäminen on mielen järjestämistä. Mielelle pitää antaa työtä, jotta se voi keskittyä. 

Aikalisän ottava valmentaja haluaa monesti pelitilanteen keskeyttämällä luoda joukkueelle turvan, rauhallisen tilanteen, jossa viedään taas fokus oikeaan suuntaan.

Myös pelin ulkopuolella hoida yksi asia kerrallaan loppuun asti. Asiat, jotka ovat kesken tai tekemättä, vievät huomattavasti enemmän energiaamme ja ajatuskapasiteettiamme kuin näihin asioihin tarttuminen ja niiden hoitaminen. Aina kun voit, tee asiat huolella loppuun asti. Vaikka harjoittelisit tuota taitoa vain arkisissa askareissasi, saatat huomata, että myös kiekon saattaminen maaliin asti tulee helpommaksi tai et enää häviä kaksinkamppailuja yhtä helposti kuin ennen, kun opettelet tekemään asiat huolella. Jos tiskaat, keskity jokaiseen astiaan kerrallaan. Kun harjaat hampaitasi, keskity siihen mitä teet. Joka päivä. Niin helppoa on treenata keskittymistä. Olet enemmän kuin vaeltava mielesi.

Tärkeä osa keskittymistä on ajan hidastaminen tai sen lisääminen. Päätä, että sinulla ei ole kiire. Jos voit keskittyä hyvin hetkeen tai suoritukseesi, aika vaikuttaa hidastuvan, jolloin pystyt kokemaan ja saamaan hetkessä aikaan enemmän kuin silloin, jos mielesi juoksee edestakaisin menneen ja tulevan välillä. Kun keskityt tekemiseen, aika tuntuu usein myös katoavan – sitä ei ole ja erä on ohi ikään kuin ennen kuin se alkoikaan.

Muista, että ei ole pakkoa, mutta on mahdollisuus. Voit miettiä tekemisellesi selvän fokuksen eri tilanteissa, myös pelin ulkopuolella:

Keskityn nyt tekemään punttitreenin huolella ohjeiden mukaisesti.
Keskityn nyt pääsemään ulos hallilta ja hoidan sitten seuraavan asian.

Jos et tee jotain mistä hyötyisit, kysy miksi et. Kysy sen jälkeen itseltäsi, ovatko tavoitteesi sinulle todella tärkeitä vai sanahelinää. Jos joudut tekemään tylsältäkin tuntuvaa harjoitusta, puhu itsellesi, miten jokainen veto, jokainen laukaus tai poljettu kilometri vie sinut kohti tavoitettasi.

Aloita keskittymisharjoittelu hitaasti ja rauhallisesti, mutta päättäväisesti. Mieli väsyy, jos yrität treenata sitä liian paljon liian nopeasti, aivan kuten lihaksetkin.

Huolehdi energiavarastoistasi

Jokaisella on vain tietty määrä fyysistä ja henkistä energiaa käytettävänään päivän ajan. Tuo määrä vaihtelee erilaisten stressitekijöiden seurauksena.

On pelaajia, jotka kärsivät peliriippuvuudesta, päihteistä tai jatkuvasta unettomuudesta. Jos sinulla on ongelma, hae siihen apua ja puhu luottohenkilölle. Jos syöt vähäravinteikasta pikaruokaa peliä edeltävänä päivänä tai pelipäivänä, et voi saada kehostasi irti sen koko suorituskykyä. Olen joskus liigapelaajan kanssa tehnyt hänelle ruokakauppaa varten ostoslistan, koska hän ei nuorena ihmisenä yksinkertaisesti vielä ollut oppinut, mitä urheilijan kannatti ostaa ruokakaupasta.

On helppo turtua siihen, miltä mielessä tai kehossa tuntuu. Opettele kuuntelemaan itseäsi. Mitä kehosi sinulle viestii? Syötkö oikein? Häiritseekö jokin vamma pelaamista liian paljon? Mikäli mielessäsi on liikaa roskaohjelmia, katoaa pelistäsi sen vaatima rentous. Oletko liian stressaantunut?

Muistan hyvin pelaajan, jonka ohjasin rentoutumaan keskit-tymällä vaihe kerrallaan kehon eri osiin. Ensin hän keskittyi rentouttamaan vasemman puolen kehostaan ja sitten oikean puolen. Lopuksi hänen tuli rentouttaa niska, kaula ja pää viemällä huomio näihin kohtiin. Jos hän tunnisti jossain kohtaa kipua tai jännitystä, hänen tuli mielessään suunnata hengitys juuri noihin kohtiin, rentouttaen. Harjoituksen lopuksi hän avasi silmänsä ja sanoi, että pään kohdalla tuntui yllättäen kuin joku olisi osoitta- nut käsiaseen piipulla hänen ohimoaan. Hän ymmärsi heti itse, että tuo mielikuva kertoi siitä, miten jännittynyt ja stressaantunut hän oli mielen tasolla, vaikka pärjäsi näennäisen hyvin arjessaan. Kehoaan kuuntelemalla hän pystyi pääsemään kosketuksiin oman henkisen väsymyksensä kanssa ja nollaamaan tilanteen.

Jos kärsit jatkuvasta energiavajeesta, myös pelaat ja harjoittelet alitehoilla. Luo itsellesi tapoja ja rutiineja, joilla tankkaat voimavarojasi. Erään valmentajan metodeihin kuuluu tehdä aamutreeni koko kauden ajan aina samalla tavalla. Aina. Syy tähän on yksinkertainen: peliaamuna ei energiaa laiteta enää uuden tekemiseen tai harjoittelemiseen, vaan tehdään tuttuja juttuja automaatiolla ja annetaan mielen keskittyä täysin edessä olevaan peliin. Näin valmentaja pitää huolta myös pelaajien henkisistä energiavarastoista. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti