tiistai 8. huhtikuuta 2014

Mitä jääkiekko minulle opetti

ASIAA LEIJONASYDÄMESTÄ

Jääkiekkomaailma on hyvin merkillinen ainakin naiselle, joka ei ole naisjääkiekkoilija tai jonkun jääkiekon ammattilaisen vaimo.  Ehkä minä olen tuolle maailmalle yhtä erikoinen, suorastaan kummajainen.

Tutustuin jääkiekkomaailmaan melkein sattumalta, vaistonvaraisesti, uteliaisuudesta ja erilaisten yhteydenottojen seurauksena. Jääkiekkoväki tarrasi minusta kiinni, ja minä huomasin viihtyväni paitsi silloin, kun osaamistani  ja antiani mentaalivalmentajana vähäteltiin, mitä tapahtui aika usein.

Joku iso kiekkoherra, jolle joskus soitin, oli mielestäni maineensa veroinen, ylimielinen ja tympeä, suorastaan ymmärtämätön. Vuosia myöhemmin kerroin hänelle menneet käsitykseni ja naureskelimme yhdessä ensivaikutelmalleni. Nykyään tulemme hyvin juttuun, vaikka välillä hän itketti minua perusteellisesti, minun kasvukseni.

Paljon kertoo jääkiekkomaailman peloista se, miten paljon minua on viime kuukausina varoiteltu.

Älä vain tuo naiseuttasi esille ja unohda ne nahkasaappaat, kun niistä puhutaan jo niin paljon. Älä vain luota tuohon ihmiseen. Äläkä luota tuohon ihmiseen. Äläkä tuohon. Varo maineesi puolesta! Juttu kulkee nopeasti. Älä vain mainitse henkilön x nimeä. Älä missään nimessä kirjoita blogissasi seksistä (vaikka kyllä se tekstisi Suoraa puhetta seksistä oli muuten todella hyvä). Varo sanojasi! Totta ei voi aina puhua! Ole smartti ja pelaa peliä! Rakastan sua sellaisena kuin olet, paitsi en sitten enää, jos liputat kaikessa totuuden puolesta.

Kaiken tuon olen kuullut.

Eilen huomasin kaikkien varoitusten, haasteiden ja mahdollisuuksien keskellä, että minua alkoi pyörittää pelko ihan viimeisen päälle. Stressikäyrä kävi aika korkealla, mutta nyt stressikupla on puhkaistu.

Koska olen saanut sydämeni auki, myös jääkiekon ammattilaisten pelon kovassa koulussa, ja sen seurauksena löytänyt elämän aarteita satumaisia, en kylmässäkään kyydissä aio enää sydäntäni sulkea. Ei ole mitään tai ketään pelättävää, ja ihminen voi aina kulkea rohkeasti ja rehellisesti, sydän auki, totuutta koskaan kiertämättä. Myös ja varsinkin jääkiekkomaailmassa.

Jääkiekko on opettanut minulle, että pelko on perseestä. Ja että minä olen yksi vahva Sisar Leijonamieli.  Sydän vie minun peliäni, ja se sydän on muuten todella auki. Kestän seuraukset.






1 kommentti:

  1. Tekee mieli sanoa nyt : hyvä "siskoni" Leijonamieli :)
    Ja syrän!

    VastaaPoista