tiistai 4. maaliskuuta 2014

Totuuden tiellä tuulee — ja tuuli kantaa

ASIAA OMIMMAN TIEN LÖYTÄMISESTÄ

On kaksi virhettä, jotka voi tehdä totuuden tiellä —
se että ei kulje loppuun asti ja se että ei edes aloita.
—Buddha

Jos olisin valaistunut, minun ei tarvitsisi elämässä enää vääntää ja kääntyillä minkään asian suhteen. Valaistumiseen on vielä matkaa, mutta ihmisenä kasvamiseen olen sitoutunut vahvasti.

Olen ollut poikkeuksellisen väsynyt viime aikoina ja samalla erittäin tarmokas. Kotona olen siivonnut kaikki kasat, pessyt pyykit ja maksanut laskut. Iltaisin on ollut tilaa kynttilänvalolle. On seuraavan askeleen aika.

Viime kesänä juoksin koiran kanssa lukemattomia kertoja lenkkipolulla ja mietin, mikä elämässä kantaa ja mihin sitoudun. Päätin kokeiluna katsoa mitä tapahtuu myös ammatillisesti, kun olen näkyvä ja samalla anteeksipyytämätön omalla persoonallani, itseni likoon laittaen. Saako ihminen olla mitä hän on vai häviääkö uskottavuus rohkeuden ja varsinkin naiseuden myötä?

Kävin eilen tilitoimistossa. En seuraa lukuja, koska ne eivät jaksa minua kiinnostaa. Yllätys oli melkoinen, kun kirjanpitäjäni kertoi, että viime vuonna yritykseni liikevaihto kasvoi lähes 50 %. Askel kotiin oli melkoisen kevyt.

Jatkan loppuun asti tällä tiellä, entistä vahvempana, vanhempana, viisaampana ja rohkeampana, uskaltaen myös jatkossa olla haavoittuva, inhimillinen ihminen, joka löytää joskus seuraavan opin vain ensin eksyttyään. Kun on kaapista tullut, ei voi mennä enää sinne takaisin.

Viikonloppuna sain yömyöhään viestin tutulta jääkiekkovalmentajalta:
Oletko vielä hereillä?

Hänellä oli asiaa onnistumisen hetkistään. Kyllä minä hieman kyynellyin, kun luin hänen sanansa:
Sun rohkeus olla sinä on ollut minulle voimavara olla minä! Kiitos, Minna, että minä saan olla minä! Ilman sinua ei olisi minua! Loppujen lopuksi lätkässä on kyse siitä, että "All you need is love". En ole feikki millään mittarilla.

Olen viime aikoina ihmetellyt, miten paljon netissä kirjoitetaan todella kipeitä kannanottoja toisista ihmisistä, nimettömästi totta kai. Muistathan, että

Ihminen, joka antaa palautetta,
 ei koskaan anna palautetta, 
joka ei koske häntä itseään.
— Emeric Leonard

Jokainen, vaikka tietämättään, etsii aidointa itseään ja todellista suuruuttaan. Vain henkisen kasvun kautta ymmärrys ja todellinen rohkeus kasvavat. Rakkautta kohti, rakkautta kohti, ja taivas on juuri siinä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti