sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Kuuntele, keholla on asiaa

ASIAA KEHON VIISAUDESTA


Keho ei koskaan valehtele.
- Martha Graham

Olin korkeintaan 12-vuotias, kun aloin kokea aurallista migreeniä. Kohtauksia tuli suunnilleen joka kuukausi, mutta asuessani viisi vuotta Yhdysvalloissa migreeni pysyi poissa. Unohdin, että aurallinen migreeni on "minun juttuni". Taas palattuani Suomeen kohtaukset alkoivat.

Aurallisessa migreenissä on se hyvä juttu, että kohtaus kestää vain puolisen tuntia. Huonoa ovat tietysti näköhäiriöt, pöllähtänyt olo, niskojen kireys ja usein jälkeenpäin kova väsymys. Olen pitänyt monet luennot migreenikohtauksen aikana, koska olen niin tottunut pärjäämään fyysisten oireideni kanssa. Pahimmillaan menetän puhekykyni joksikin aikaa. Silloin tunnen, miten piuhat eivät päässä yhdisty ja kirjaimet menevät sekaisin.

Kun pää ei toimi, se ei toimi, sanoi neurologi minulle. (Riemastuttavan loogista.)

Tällä viikolla aurallinen migreeni on ollut tiivis seuralaiseni. Viime yönä yllätti pahoinvointi, joka on minulle harvinaista.

Aamulla mietin, mistä kiikastaa. Mietin vuosia lapsuuteen asti. Muistin, miten tietynlaisen ison menetyksen tai murroksen jälkeen olen aina saanut mitä kummallisimpia fyysisiä oireita. Keho purkaa, keho käsittelee, keho polttaa vanhaa pois ja tekee tilaa uudelle.

Tänään on ollut niin levollinen ja hyvä olo. Olen ollut aamutakissa koko päivän, ja oi mitä rauhaa! Luotan täysin kaiken takana olevaan viisauteen ja siihen, että minun ei tarvitse järjestellä kuin oman pienen elämäni osia. Usein näkymätön käsi tuntuu järjestelevän elämässäni kaiken tarpeellisen mitä paremmin pysyn pois tieltä.

Haluan kuunnella entistä paremmin kehoani, sydämeni viisautta ja sitä viisasta ääntä sisälläni, johon voin aina luottaa. KAIKKI JÄRJESTYY.


Tunteemme tulevat alitajunnasta ja tulevat näkyviksi kehossamme. 
- Irene Claremont de Castillejo


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti