lauantai 28. joulukuuta 2013

Work B**ch

ASIAA TERVEYDESTÄ JA ELINTAVOISTA

Juoksin pimeässä ja sateisessa metsässä kohti kuntopolkua ja mietin onko touhussa mitään järkeä. Säädin kuulokkeissa soivaa musiikkia kovemmalle ja keskityin maaperän tuntuun jalkojeni alla.

Työtä, työtä ja valintoja. Terveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin eteen.

Asiakkaideni kanssa puhumme usein ravinnosta, liikunnasta ja heidän tekemistään valinnoista. Moni tuskailee omien elämäntapojensa kanssa.

Vielä kaksi vuotta sitten olin aina talvisin todella kipeä; aamuisin särkyinen, kankea ja iskiaksen piinaama. En uskonut koskaan voivani enää juosta. Mitä enemmän alamme kangistua, sitä lähempänä on kuolema. Kankeus ja iskias ovat jääneet, ja nykyään käyn salilla, juoksen, olen aloittanut Pilateksen kotikutoisesti ja tanssin pari tuntia viikossa niin, että tukka varmasti kastuu hiestä. Salilla kyykyt ja askelkyykyt ovat sanonko mistä, mutta juuri sitä paikkaa ne muokkaavat ja sitä en laita pahakseni.

Jos syön aina vain "tavallista ruokaa", väsyn. Jos syön roskaruokaa ja herkkuja, väsyn nopeasti fyysisesti ja psyykkisesti. Mitä paremmin saan ravinteita, sitä virkeämpi olen ja sitä enemmän jaksan myös treenata. Tarvitsen tietyn määrän tummaa suklaata ja salmiakkia joka viikko, mutta määrien täytyy pysyä pieninä, jos haluan mahtua 180-senttisenä niihin 27 tuuman Leviksiin, joista myyjän kanssa totesimme, että kyllä ne vielä venyvät!

Vihreä smoothie on ihan must joka päivä. Mitä hienommaksi lehtivihreä on tehosekoitettu, sitä paremmin solumme saavat ravinteet hyödynnettyä. Jos juon vihreän smoothien, näyttää ihoni heti paljon paremmalta seuraavana päivänä. Turhamaista ja terveellistä.



Tehosekoittimeen:
1 dl vettä
1 sellerinvarsi
1/2 tuorekurkku
palanen luomuomenaa
runsaasti tummanvihreää lehtisalaattia (n. 1 kerä)
esim. avokado, persiljaa, nokkosta, merilevää (spirulinaa), vehnänorasta

Lisään joukkoon vielä kylmäpuristettua kookosöljyä. Ideana on pitää sokerit juomasta mahdollisimman alhaalla. Smoothie nautitaan aamulla ensimmäiseksi tai aterioiden välissä.

Syön päivittäin vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän proteiinia. Maitorahka, raejuusto, luomukananmunat ja kala ovat listan kärjessä. Lihaa en ole syönyt 20 vuoteen. Juon paljon vettä. Ananasta menee purkki päivässä. Olen täysin gluteenittomalla ruokavaliolla, minkä ansiosta piinalliset vatsavaivat katosivat ja kehoni on sirompi kuin ennen - valkoinen vehnä kun lisää turvotusta. Yhdysvalloissa gluteenittomuus on nykyään suuri buumi ja syystä.

Juon kahvia mahdollisimman espressopohjaisena ja käytän kermaa runsaasti. Voita olen käyttänyt kevytvoina 20 vuotta. Kevytvoita saat, kun tehosekoitat 1/2 pakettia voita, reilun desilitran vettä ja saman verran kylmäpuristettua kasviöljyä.

Vannon myös lisäravinteiden nimeen. Rustovaivainen polveni tarvitsee Arthryl-nimistä glukosamiinivalmistetta, ja se tukee omalta osaltaan polveani ja juoksemista elintapana. Jos en juokse, polveni alkaa taas vihoitella.

Lisäksi nappaan päivittäin
- C-vitamiinia 1-2 x 500 mg
- D-vitamiinia 25 mikrog
- sinkkiä 22 mg
- B2-vitamiinia aurallisen migreenin estona 200 mg
- Q10 tuomaan energiaa 100 mg
- iltaisin magnesiumia
- usein Gerimax-ginsengmonivitamiinia kuurina

Tärkeintä on, että oivallat millaiset ratkaisut tukevat juuri sinun terveyttäsi! Use it or lose it!



Kehon kunto ja elinvoima auttavat myös silloin, kun on muuten vaikeaa tai haasteellista. Minä leviäisin päästäni, jos vetäisin pikaruokaa viikon ja lopettaisin liikkumisen. Suurin syy siihen, miksi olen terästänyt elämäntapojani on se, että minua on todella alkanut kiinnostaa täysillä eläminen. Minua ei kiinnosta ennenaikainen vanheneminen, tarpeeton kärsiminen tai luovuttaminen niin kauan kuin elämä minua vielä kutsuu.

Toivon, että innostuksen siemen löytyy myös sinusta, eikä vain tammikuussa.

Terveisin
Minna, elämänsä kunnossa 46-vuotiaana


P.S. 
Eräs mies sanoi minusta äskettäin, että olen täydellinen nainen. Olin äimänkäkenä ja mies näytti olevan aivan pois tolaltaan näkemästään ja saattoi tietysti olla huononäköinen. Näen tietenkin itsessäni kaikenlaisia puutteita ja vikoja, kuten kaikki naiset, ja olen joutunut työstämään kehonkuvaani aika tavalla omassa päässäni. Mutta että joku sanoi minua kaunottareksi ja täydelliseksi. Holy mother fucker! Tuollainen palaute tekee hyvää erityisesti naisen sydämelle, ja se on tärkeää terveyttä se. 

Jos olet mies ja luet tämän, haastan sinut kehumaan naista, tuttua tai tuntematonta, todella kauniisti tänään ja myös tarkoittamaan jokaista sanaa. Laita naisen sydän soimaan. Sinä, hyvä mies, olet se sävelensoittaja sillä kertaa.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti