keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Vanhoja traumoja ja hienoja miehiä

ASIAA TRAUMOISTA JA TOIPUMISESTA

Olen miettinyt ihmisten salaisuuksia.

Jokaisella on oikeus yksityiselämäänsä ja omiin asioihinsa. Kaikkea ei tarvitse kertoa kaikille. Ihmisellä on oikeus päättää kenen kanssa jakaa asioitaan. Sitten on niitä salaisuuksia, jotka tekevät meidät sairaiksi.

Puhun lapsuuteni asioista vain hyvin harvoin ja harvan kanssa. Ei ole ollut tarvetta eikä halua puhua niistä. Minua on myös peloteltu hiljaiseksi. Parikymmentä vuotta sitten minut jo lapsena tuntenut sanoi, että jos puhun asioista ääneen, ”Se tulee ja kostaa.” Kun kysyin, että miten minulle kostettaisiin se, että kerron mitä olen kokenut, varoittaja sanoi, että ei hän tiedä, mutta jotenkin minulle kostetaan ja voi tapahtua ihan mitä vain.

Pelkäsin useita vuosia, että minut ammutaan. Tai että jään mysteerisesti auton alle. Varoittaja halusikin minun pelkäävän ja pitävän suuni kiinni, suojellaakseen myös itseään siltä, mistä myös hän on vastuussa.

Tiedän, että tulee se päivä, jolloin puhun julkisesti kokemuksistani. En sen takia, että haluan tuoda itseäni esille vaan sen takia, että selviytymistarinani voi pelastaa ihmishenkiä. Mutta koska asianosaiset ovat vielä toimintakykyisiä ja kykeneviä kostamaan valintojani myös lapselleni, aika ei ole vielä tarinani kertomiselle kypsä.

Kerroin äskettäin, sydän auki, kahdelle miehelle lyhyesti ja ympäripyöreästi lapsuuteni tarinan, sen vaikeimman osan. Molempien kohdalla jännitin saanko osakseni torjuntaa, inhoa, välttelyä. Sellaistakin olen joskus kokenut, kauan sitten, joidenkin nuoruuteni poikaystävien osalta.

Sain molemmilta miehiltä osakseni rakkautta ja paljon, niin kuin ihminen ihmiselle. Sellaiseen välittämiseen ja rakkauteen pystyy vain henkisesti kypsä ihminen, aidosti kypsä aikuinen mies.

Eilen kävelin Tampereella Hämeenkatua pitkin ja olin syvästi onnellinen. Tunsin miten olen tehnyt itseni kanssa vuosien varrella mittavan työn ja toipunut vanhoista traumoista. Maailmankaikkeus tuo nyt eteeni hienoja, tervepäisiä miehiä kuin äärimmäisen ratkaisevia ja vapauttavia korjaavia kokemuksia.

Elämästä voi selvitä hengissä.
Elämästä voi toipua.
Toipumisen jälkeen alkaa uusi elämä, jossa rajat ovat hyvin kaukana ja rakkaus tulvii syliin.

Olen menettänyt paljon ja saanut monin kerroin enemmän. Nykyisen elämäni miehet ovat hienoja miehiä, hienoja ihmisiä.


Oon täällä vielä
- Cheek






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti