maanantai 26. elokuuta 2013

Sydän auki hetkessä

ASIAA ELÄMISEN TAIDOSTA

Ystäväni kertoi miten hänen entinen, minua nuorempi, työkaverinsa oli kuollut yllättäen. Hän muistutti miten tärkeää on elää tässä ja nyt. Huomista kun ei kenties ole.

Se sai minut miettimään mitä kaikkea olen oppinut viime kuukausina. Tässä muutama ydinasia:
  • Onni on minun käsissäni ja muodostuu oikeista valinnoista.
  • Ei se pelaa joka pelkää. Pelkääjän elämä jää kapeaksi.
  • Naiseus on lahja kuin oma Disneyland, ja voin käyttää sen tai olla käyttämättä.
  • Uusia ystäviä voi saada vaikka kuinka paljon minkä ikäisenä tahansa. Miehet ovat naiselle ihania ystäviä.
  • Minun ei kannata tehdä itseäni vastaan.
  • Omia arvoja ja käsityksiä oikeasta ja väärästä on hyvä joskus kyseenalaistaa.
  • Asiat eivät ole mustavalkoisia.
  • Katkeruus ei kannata koskaan.
  • Tuskan läpi kulkeminen avaa aina uuden portin jonnekin.
  • Vain rohkealla on sydän auki.
  • Sydän auki tapahtuu ihmeitä.
  • Jos rakastan, se kannattaa näyttää ja sanoa, mitään pyytämättä.

Elin äskettäin aivan hetkessä sydän auki. Makasin sängyssä rakkaan ihmisen vieressä, seurasin miten kello tuli aamukolme, neljä, viisi ja kuusi. Aurinko alkoi sarastaa verhojen läpi, ja valo maalasi pehmeitä raitoja huoneen seinille. Valvoessani olin koko ajan tietoinen hetkestä, joka tuntui käsin kosketeltavalta. Tiesin myös, että kohta tuo aamuyö siirtyisi muistojen joukkoon. Jokaisen minuutin olin onnellinen ja kiitollinen. Ei jäänyt elämättä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti