keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Hallinnan tällä puolen: Ei mikään kärpänen

ASIAA VALINNOISTA JA IRTIPÄÄSTÄMISESTÄ




Sanoin Villelle, joka tuntee minut hyvin, että joku ei anna minun komennella itseään. Ville totesi: "Ei sinuakaan hirveästi komennella." Mietin asiaa ja myönsin. Ei minuakaan.

Jos yritän saada toisen ihmisen tekemään jotain, mistä vain minä hyödyn, on kyseessä manipuloiminen. Jos yritän saada hänet tekemään, ostamaan tai oivaltamaan jonkin mielestäni hyvän jutun, josta myös hän hyötyisi, on kyseessä vaikuttamisen taito.

Yritin eilen hieroa kauppaa toisen aikuisen ihmisen kanssa. Kyseessä oli minulle henkilökohtaisesti Erittäin Tärkeä Diili. Tarjosin vastineeksi isoa asiaa X ja pyysin saada "vain" asiat A, B, C ja D. Olen edelleen sitä mieltä, että tarjoukseni on molemmille Erittäin Hyvä, mutta kaupat eivät ole vielä syntyneet. Olen vaarassa jäädä ilman haluamaani, vaikka asia X on parasta mitä voin tarjota. Tilanne vie minut kysymykseen siitä, mikä on hallinnassamme.

Jos kärpänen jää kiinni liimapaperiin, se joutuu hallinnan tuolle puolen ja kuolee. Me ihmiset emme ole kärpäsiä. Meillä on aivot täynnä potentiaalia, mikä tarkoittaa paljon eri vaihtoehtoja ja näkökulmia.

Emme voi hallita elämää, tilanteita ja toisia ihmisiä. Voimme paremmin oppia hallitsemaan halujamme, pelkojamme, ajatuksiamme ja käyttäytymistämme. Mitä jos hallinnan tunne - kyky elää mielekästä elämää - tulee ennen kaikkea siitä, että työstämme sitä, mitä sisällämme tapahtuu ilman, että yritämme loputtomiin vääntää ulkoisen maailman mielemme mukaiseksi?

Ulkoinen maailma asettuu uomiinsa, kun asettuu. Mitä jos minä teen jälleen kerran vain oman osuuteni, väkisin ihmisiä ja olosuhteita vääntämättä, ja annan ajassa tapahtua sen mikä tapahtuu? On tärkeää erottaa, mihin voin vaikuttaa ja antaa lopun olla. Joskus luulen olevani se kärpänen; raukka liimapaperissa siivet söheröinä. Minä olen ihminen, en mikään pieniaivoinen lentäjä.

Voin luottaa siihen, että saan ja löydän kaiken mitä oikeasti tarvitsen. Lapselle tekee hyvää oppia kestämään pettymyksiä, samoin minulle. Kaikkea ja kaikkia en voi saada, mutta hyvä elämä odottaa mahdollisuutena joka päivä, korvieni välissä ja juuri tällä lentoradalla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti