maanantai 25. helmikuuta 2013

Kiitä, jos et muuta keksi

ASIAA STRESSINHALLINNASTA

Jo vuosia sitten huomattiin, että keskivaikeasta masennuksesta kärsivät ihmiset alkoivat voida paremmin, jos he säännöllisesti kirjasivat ylös asioita, joista he olivat kiitollisia. Heidän ei tarvinnut etsiä elämästään huippukokemuksia, vaan myös pienet positiiviset asiat tuli kirjata ylös päivittäin. Ensin nuo asiat tuli tiedostaa, huomata, ja sitten kokemusta piti vielä syventää miettimällä niitä samalla, kun ne kirjoitettiin ylös muistiin.

Jo kahden viikon päästä voitiin todeta, että monen masennus oli helpottanut. Päivittäinen positiivisen ajattelun kehittäminen oli tuottanut hyviä tuloksia tunne-elämässä ja kehon kemiassa.

Sanon aina, etten usko positiiviseen ajatteluun positiivisen ajattelun vuoksi. En ole positiivisen ajattelun lähettiläs, mutta tiedän myös, että negatiiviseen keskittymällä ei yleensä päästä hyvään lopputulokseen. Uskon vaikeiden asioiden kohtaamiseen ja niiden työstämiseen silloin, kun se on mahdollista. Me voimme itse valita teemmekö itsemme pahoinvoivaksi vai hyvinvoivaksi tavalla, jolla ajattelemme. Valinta on vapaa. Voimme valita suhtautumistapamme ja painotuksemme elämässä, tapahtui mitä tapahtui.

Kiitollisuus vähentää sydäntautien riskiä, auttaa saamaan parempia arvosanoja, parantaa unenlahjoja, tekee meidät paremmiksi tukipilareiksi toisille, tehostaa vastustuskykyämme ja vähentää alttiutta palaa loppuun. Näistä ja muista hyvistä kiitollisuuden sivuvaikutuksista voit lukea lisää tästä Huffington postin artikkelista.

Jos ja kun elämä joskus tuntuu potkivan päähän, hyväksy ensin sen hetkinen tilanne ja voimaannu - kiittämällä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti