maanantai 25. heinäkuuta 2011

Meditaatio vahvistaa henkistä kanttia



ASIAA MEDITAATIOSTA

Kuulin ensimmäisen kerran meditaatiosta noin 25 vuotta sitten, kun luin äitini joogalehtisiä. Myöhemmin asuin Kaliforniassa, jossa kierrätys, vehnänorasmehu ja meditaatio olivat päivän sanoja. Meditaatiota on monta eri lajia, mutta yksinkertaisemmillaan kyse on hiljentymisestä ja omaan ytimeen pääsemisestä. Kun mieli rauhoittuu, hermosto voi paremmin ja energia pääsee pintaan. Meditaatiolla ei ole aina tekemistä uskonnon kanssa - yhtä hyvin voisi puhua keskittymisharjoittelusta.

Kun ensimmäisen kerran vedin urheiluvalmentajille rentoutussessiota, arkailin suotta heidän reaktioitaan. En pitäytynyt aivan perusrentoutumisessa, vaan otin mukaan mielikuvaharjoituksia, jossa kohdattiin pelkoja, työstettiin esteitä, haettiin kehoon uutta ulottuvutta ja löydettiin piileviä painekohtia.

Palaute näistä sessioista on ollut aina positiivista. Valmentajat ja urheilijat ovat iästä riippumatta olleet suorastaan nälkäisiä näille harjoituksille! Nuoria naurattaa kuvitella asioita ryhmässä, mutta pian he uppoutuvat harjoituksiin. Aikuiset eivät haluaisi harjoitusten loppuvan, joten olen nyt päättänyt alkaa käyttää enemmän mieltä avaavia harjoituksia erilaisten ryhmien ja myös urheilujoukkueiden kanssa. Mitä maskuliinisemmalla alalla miehet toimivat, sitä enemmän he tuntuvat hyötyvän meditaatiosta ja mielikuvista. Jo kymmenen minuutin harjoitus voi saada aikaan uuden, tärkeän oivalluksen.

Uudessa Natural Health -lehdessä (July/August 2011) psykologi Alice Domar antaa pikakurssin meditaatioon:

"Istu alas, hengitä syvään ja laske kymmenestä takaisin nollaan."

Ei sen tarvitse olla sen kummempaa, jos on kovasti kiire. Aina ehtii.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti