keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Harjoittelupäiväkirja juniorivalmentajien avuksi

ASIAA URHEILUSTA

On se vaan kumma, miten vähän eri lajeissa hyödynnetään harjoittelupäiväkirjaa. Joku valmentaja joskus toteaa, että urheilijat ovat joskus vähän arvioineet omaa tekemistään, mutta usein uupuu systemaattinen, urheilijaa itseään motivoiva harjoittelun tason seuranta.

Yksinkertaisimmillaan harjoittelupäiväkirja on Siwasta ostettu ruutuvihko, johon urheilija kirjaa kunkin päivän päivämäärän ja arvioi päivän päätteeksi oman tekemisen tasoaan vaikkapa näin:
Harjoittelu, mitä tein:
Keskittymisen taso:  0-----------------------10
Plussat (mihin olen tyytyväinen), 4 kpl:
Miinusta (mitä haluan kehittää):

Ja tuosta mallista voi olla sata erilaista variaatiota. Kuukauden tai muun sopivan etapin jälkeen harjoittelupäiväkirja käydään tarvittaessa läpi oman valmentajan kanssa varsinkin, jos oma tekemisen taso ei vastaa odotuksia.

Olen viime kuukausina laatinut useamman eri tasoisen (MM, SM) ja ikäisen (16-50) urheilijan avuksi räätälöidyn, joko yksinkertaisen tai vaativamman kesäharjoitteluohjelman, johon joskus kuuluu myös päivittäiset 30-60 minuutin keskittymisharjoitukset. Yleinen kokemus urheilijoilla on, että ajoittain harjoituksia on niiiin tylsä tehdä, mutta ihmeesti oma tekemisen taso nousee ja urheilijaidentiteetti alkaa vahvistua, kun ei enää pääse itseään karkuun kaikenmoisilla tekosyillä.

Yleisin syy, minkä takia lupaavat junioriurheilijat alisuoriutuvat on järjestäen se, että he eivät oikeasti edes usko omiin mahdollisuuksiinsa. Systemaattisen tekemisen ja säännöllisen itsearvioinnin myötä löytyy kunnon lisäksi usein se kadonnut itseluottamus, joka tuottaa nopeasti kipinää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti