tiistai 5. lokakuuta 2010

Todellinen muutos aina sisäinen

MIKÄ OLIKAAN TÄRKEÄÄ?

Emme voi muuttaa maailmaa ennen kuin muutamme tapaamme ajatella ja katsoa. Todellinen muutos on aina ensin sisäinen, oli kyse mistä asiasta tahansa. Joku haluaa hypätä korkeammalle, joku haluaa parantaa ihmissuhteitaan.
Minulla on ollut elämäni aikana valtava kaipuu vain yhteen asiaan, ja se on mielenrauha. Jos hyvä haltijatar täyttäisi yhden toiveeni, haluaisin saada vain enemmän mielenrauhaa. Tämä sen vuoksi, että jos minulla on todellista mielenrauhaa, minulta ei puutu mitään.
Maailma toimii oikeastaan aika nurinkurisesti: sisältä ulospäin. Voimme juosta oravanpyörässä ja kipittää elämän mittaista kujanjuoksua kirkkain mitali silmissä jo kiiluen, mutta mikään ei toimi loputtomiin ilman sisältä tulevaa tasapainoa.
Toisaalta - jos on tasapainoa, alkaa moni ennen niin tärkeä asia menettää merkityksensä. Irti päästämisessä ja arvojen kirkastamisessa vasta hohtoa onkin.

2 kommenttia:

  1. Olin viime viikolla koulutuksessasi. Puhuimme vihanhallinnasta, mutta myös myötätunnosta ja mainitsit silloinkin mielenrauhan merkityksen meille kaikille. Olen pohtinut asiaa paljon.
    Suuttuessani olen kokeillut suuhuni keskittymistä, ja se todellakin toimii! Oikein hauska ohje.
    Näemme taas tällä viikolla.

    VastaaPoista
  2. Kiitos palautteesta! Myötätunto on tärkeä asia, molempiin suuntiin. Kiva kuulla, että koulutus on herättänyt uusia oivalluksia.

    Minna

    VastaaPoista