sunnuntai 19. huhtikuuta 2009

Milloin minusta tulee onnellinen?

Ystäväni kyseli taannoin sähköpostissa, miten hän voisi oppia olemaan onnellinen ja lopettaa toisten hyväksynnän hakemisen.
Pari viikkoa olen asiaa miettinyt. Olen huomannut, että yksi parhaista mieltä vapauttavista tekniikoista liittyy oikean aivopuoliskon käyttämiseen. Siinä missä vasen aivopuolisko ajattelee kielellisesti, käyttää jatkuvasti sanoja, arvioi, tuomitsee ja määrittelee asioita menneisyytemme kautta, oikea aivopuolisko elää tässä ja nyt. Oikea aivopuolisko ei ymmärrä sanoja, mutta se auttaa meitä toimimaan luovasti, näkemään yhteydet kokonaiskuvassa ja tuntemaan myötätuntoa. Oikea aivopuolisko on ennen kaikkea yhteydessä syvän sisäisen rauhan kokemiseen, koska se kokee vain tämän hetken. Sille ei ole olemassa menneisyyttä, jonka varassa kaikkea tulkitaan, eikä ole tulevaisuutta, jota varten pitää suunnitella kaikenlaista tai jota täytyy pelätä. On vain tämä hetki. Aina vain tämä hetki.
Aivotutkija Jill Bolte Taylorin mukaan vasemmalla ja oikealla aivopuoliskolla on ikään kuin omat persoonansa. Onkin melko helppoa kuunnella pään sisällä sitä ääntä (vasemman aivopuoliskon ääntä), joka tuomitsee ja arvostelee toisia ihmisiä tai sinua itseäsi. Voit kysyä itseltäsi, ketä se ääni edustaa, onko se isäsi tai äitisi vai se puoli sinua, jota et halua enää kantaa mukanasi.
Mitä enemmän opimme pysähtymään tähän hetkeen ja tekemään valintoja, jotka tekevät meistä onnellisia, sitä enemmän toimimme oikeasta aivopuoliskosta käsin. Oikea aivopuolisko ei välitä siitä, mitä toiset meistä ajattelevat eikä se etsi hyväksyntää. Se on vain tässä hetkessä, runsauden keskellä ja ajattomana.
Olen viime aikoina harjoitellut oikean aivopuoliskon aktiivista käyttämistä. Kun vasen aivopuoliskoni aloittaa sisäisen yksinpuhelunsa ja yrittää temmata minut mukaansa, kerron sille, että en ole kiinnostunut sen mielipiteistä. Sanon sille, että olen kiinnostunut olemaan onnellinen tässä ja nyt.

2 kommenttia:

  1. Miten käytännössä harjoitat aivopuoliskojen aktiivista käyttämistä? Miten esim. stressitilanteessa tai muussa jännittävässä tilanteessa saa molemmat aivopuoliskot "toimimaan"? Mitkä ovat käytännön harjoitteet?

    VastaaPoista
  2. Käytämme tietysti molempia aivopuoliskojamme koko ajan eli kyllä ne toimivat jännittävässäkin tilanteessa. Erilaisilla keskittymisharjoituksilla, vaikkapa hengitysharjoituksilla, voi oppia psyykkaamaan itseään niin, että osaa paremmin keskittyä vallitsevaan hetkeen myös siinä jännittävässä tilanteessa. Käytännön harjoitteita on vaikka kuinka, ja niihin pääset parhaiten perehtymään esimerkiksi syksyn kursseilla, joista laitan lähiaikoina ja alkusyksystä tietoa Omveran nettisivuille.

    VastaaPoista