sunnuntai 17. elokuuta 2008

Phelps ja mielikuvaharjoittelu

Ilolla luin tänään uimari Michael Phelpsin kommentin:
"Mikään ei ole mahdotonta. Niin moni ihminen sanoi, että en pystyisi tähän, mutta osasin kuvitella tämän kaiken tapahtuvan ja se auttoi minua."
Milloinkahan Suomessa herätään näkemään tieteellisen mielikuvaharjoittelun mahdollisuudet? Tutkittua tietoa löytyy huippu-urheilua myöten, mutta sitä ei meillä vielä osata täysillä hyödyntää. Ehkä seuraavissa olympialaisissa panostamme enemmän myös henkiseen kanttiin, sillä mieli on kuin lihas, jota täytyy jatkuvasti harjoittaa. Mielen voiman on hoksannut ainakin Pekingin olympialaisissa kahdeksan kultaa napannut Michael Phelps. Oma arvaukseni on, että Phelps mielikuvaharjoitteli juuri oikein eli neurologisiin tutkimuksiin perustuvilla metodeilla.
Onnea, Michael!

4 kommenttia:

  1. Eihän pelkkä mielikuvaharjottelu voi tehdä mestaria?

    VastaaPoista
  2. Ei toki, mestariksi yltämiseen tarvitaan paljon, paljon muutakin (kuten kovaa vuosikausia kestävää oman lajin harjoittelua). Mutta mielikuvaharjoittelulla voidaan harjoittaa aivoja ja kehoa niin, että eroa hopeamitalistiin syntyy esimerkiksi yhden sadasosasekunnin verran. ;-) Näitä tutkimustuloksia löytyy jo kosolti.

    VastaaPoista
  3. Miten mielikuvaharjoittelua voi itse toteuttaa esim. ennen jotain itselle vaativaa tilannetta tai esiintymistä. Olisko jotain yksinkertaisia konsteja, joka auttaa keskittyyn?

    VastaaPoista
  4. Mielikuvaharjoittelu kannattaa ottaa käyttöön jo hyvissä ajoin ennen tuota mainitsemaasi tilannetta. Siis jo viikkoja ennen, jos mahdollista. Toki myös pari mielikuvaharjoittelua edellisenä päivänä on parempi kuin ei mitään.
    Mielikuvaharjoittelussa käyt kuvina, tuntemuksina, ääninä tai tuoksuina läpi tuon tilanteen jo etukäteen. Elät sen siis juuri sellaisena läpi kuin millaisena haluat sen toteutuvan. Jos jokin asia jännittää, anna myös mielikuvissa tuon jännityksen tuntua, mutta näe aina itsesi selättämässä tuo itsellesi hankalan asia tai tilanne. Älä koskaan keskity epäonnistumisiin tai siihen, mikä on vaikeaa.
    Mielikuvaharjoittelu on tehokasta aivojen ja oman mielen treenaamista, josta voisi kirjoittaa monta esseetä, mutta tässä kohtaa aika ei anna periksi. :-)

    Hengitykseen keskittyminen on yksi parhaita keskittymiskonsteja. Rentouttava, keskittymistä parantava hengitys ei ole pintahengitystä, vaan lähtee palleasta ja vatsan alaosasta asti. Hengityksen voit ottaa tietoisesti mukaan myös mielikuvaharjoitteluun, kun käyt läpi erilaisia tavoitteita tai haasteita, joiden suhteen haluat parantaa keskittymistäsi.

    VastaaPoista